lørdag 26. februar 2011

RekeFrantz

RekeFrantz
På den første oljemessa jeg var på i 2004 var jeg en tanke exited . Man kan vel egentlig sei at jeg var ganske høytsvevende fra jeg fikk billetten min, til jeg hadde vært på ONS i to dager. En 19 åring skyhøy på utforskningstrang var nok underholdende for utstillerne. Jeg var over alt og interresert i absolutt hva enn de måtte fortelle meg. Denne ekstreme iveren resulterte i at jeg fikk med meg et lass med rare ting hjem. Det eneste jeg husker fra alle disse rare tingene er et ca. 15 cm høyt egg i glass fra en fransk vannforskningsstasjon, tror jeg. Inni dette forseglede egget var det litt småstein på bunnen, en plante, vann og fire reker. Det var egentlig en utstillingsmodell for vannøkosystem, men siden de hadde flere av dem og siden jeg overhodet ikke kunne ta øynene fra rekene, fikk jeg et egg med meg hjem! Det er noe av det kuleste jeg har sett. Rekene levde godt inni egget og fikk alt de trengte fra økosystemet sitt. Den ene reka rømte imidlertid. Jeg hadde vel rekene mine i nesten et halvt år før katten min Barbossa uheldigvis kom til å velte egget så det knuste og pittesmå rekene måtte bare plukkes opp med et tørkepapir og sendes til IVARhimmelen.... Poenget med denne historien er at jeg har funnet meg nye reker i dyrebutikken! Det begynte med 4 kirsebærreker i akvariet mitt, nå er det over hundre! Jeg synes de er helt fantastisk underholdning, måten de svømmer på med alle små beina sine, de driver med ryggsvømming og stjeler de største matflakene fra Gyppiene. Bøllereker.

Gravid reke

4 kommentarer:

  1. Lene det e ganske rart for eg tenkte faktisk på regene i glasset ditt idag!!! Bare litt teleaptisk eller?! Me hadde og reger i akvarie men når Pål ål kom så døde de av skrekk..men Morten vil ha nye å levere tebake Pål. må sei meg enig

    SvarSlett
  2. Ååå! Så spennende! Tror du sånne reker hadde overlevd i mitt akvarium? Har såå lyst på reker, men e redd de ska bli spist... Kor store e disse?

    SvarSlett
  3. Det e ganske sprøtt Ellen hehe. Pål ål har det sikkert ganske fint der han e nå. Me må ta vare på rekene :)

    Det e kjempekult me reker Grete! du kan få ei heile røys av meg, men snappefiskane dine vil spise opp alle sammen. De spise alt di får inn i munnen sin... Matmonser di e!

    SvarSlett