mandag 21. februar 2011

Musikk for sjelen

En kveld sent i januar hadde Kulturkompaniet invitert jobben på en hyggelig kveld på en liten holme rett utenfor Skagenkaen. Natvigs Minde ligger så nærme fastlandet at på en dag med medvind kunne jeg klart å spytte over. Dette er noe av det mest idylliske i havet langs Stavanger. Det har et stort naust innredet som selskapslokale, noen gamle dieseltanker, kai og diverse bygninger. Å stå i stjernemørket å se Stavanger fra denne vinkelen er bare magisk. Poenget med denne utleggingen er at etter en fantastisk middag fra Kokkene Kommer, entrer ei blond jente sammen med to kordamer og Norges beste trekkspiller scenen og introduserer seg selv som Moi med ordene: "jeg er bedt om å underholde dere i 40 min og siden vi er på en holme har dere bare med å like det". En mer sjarmerende opptreden har jeg ikke vært på. Helt ærlig satt jeg med gåsehud i alle 40 minuttene som gikk aldeles ufint fort. Tid og sted ble fullstendig glemt og helt hensunket i Moi verden satt jeg der å smilte for meg selv og ble nesten fornærmet da Moi forsvant, men mye trampeklapp skaffet oss et ekstranummer. Etter denne opplevelsen var det rett hjem på nettet å endevende det etter mer Moi musikk! Det er ikke ofte jeg kjøper plater. Spotify holder i lange baner. Sist jeg kjøpte en cd var da jeg hadde mistet ferja mi på Nesvik for 4 år siden og hadde en time med kjedsomhet foran meg. Nå ble Moi sitt album sluppet i forrige uke og jeg har endelig fått fingrene mine på den så nå er den bosatt i cd-spilleren på Polfen. Kan ikke vente til neste album kommer fra denne jenta med så fantastisk klar, litt sår stemme, etter min mening og slående tekster. Håper virkelig på å få med meg flere konserter også!

1 kommentar: