lørdag 26. februar 2011

Fenomenet jente

Denne illustrasjonen er morsom fordi den er sann.
Å være jente er under noen omstendigheter ikke en lett oppgave. De hevder at vårt ekstra X kromosom er sterkere enn guttenes Y kromosom. Jeg personlig mener at denne ekstra X'en er en forbannelse til tider. Gutter ser på verden gjennom rasjonelle øyne der det de ser er oppgaver som må løses, alle pusslespillbitene passer sammen på en utmerket logisk måte. Gutter tenker rasjonelt gjennom det som må gjøres og skulle de ha et problem med noe eller noen er det bare å ta det opp, få det ut og bli ferdige med det. Jenter der i mot ser på verden gjennom kaotiske, følelsesladde øyne der hver eneste lille detalj vi ser teller. Alt analyseres til det kjedsommelige og skulle VI ha problemer med noe eller noen går vi mils omkrets utenom grøten og diskuterer problemet med alle bortsett fra den det gjelder. Man skal være forsiktig med å generalisere jenter og gutter, men nå er det satt på spissen. I 5 år har jeg jobbet i mannsdominert yrke som gav meg litt mer Y enn X og var virkelig fornøyd med å være en av gutta. Det var lett å være gutt, avslappene og rolig men ikke særlig kledelig. Nå i den senere tid er jeg redd Y har blitt avslørt som X igjen og denne nye verdenen med ufrivillige følelsesmessige berg og dalbaneturer er jeg ikke sikker på om jeg syns noe om. På en dag kan man være gjennom hele registeret av følelser, flere ganger. Det er frustrerende saker. Vi kan reagere forskjellig på samme sak alt etter hvor vi er i denne evige berg og dalbanen. Det er frustrerende nok for oss, tenk hvordan det må føles for de stakkars guttene som har en enkel, rett tankegang, som ikke er innlemmet i vår fryktelige labyrinthjerne. Allikevel velger guttene å dele livet sitt med jenter...Det er beundrelsesverdig.

1 kommentar:

  1. Det har alltid virka lettere å ver gutt..det hadde eg virkelig et ønske om når eg va yngre. Men jekk jo heldigvis ikje drastisk te verks hehe. Blei jo vant te det og har godtatt det nå at eg e kvinne;) Syns og at mannfolkå e tålmodige som holde ud med oss kvinnemennesker, det ska de ha all æra for! Någen ganger friste det å ver som de, og ikje tenke så alt for mye over ting. Men eg tror og at det e någe av det som gjør oss så kloke;)

    God lørdag Lene!! klemklem

    SvarSlett