søndag 20. februar 2011

Ode to coffee- Caffeine isn't a drug, it's a vitamin!

I'm a slave to coffeine, kan ikke nekte for det. Det må ikke bli for meget blod i mitt kaffeomløp. Det finnes så mye god kaffe rundt omkring. Da jeg var i USA med Starbucks og det hele var alt jeg klarte å tenke på is moccaen til Amy's i byen. Nå savner jeg selvfølgelig Starbucks.... En kaffe jeg overhodet ikke savner er Nestlè Coffee man f.eks. blir utsatt for i Bulgaria. Det er ikke kaffe, men mer en seig guffe av kaffelignende tjære som helt klart kan fjerne rust, åpne tette sluk og ufarliggjøre bomber. Det var med en lykkelig tilfeldighet jeg oppdaget i går at Shellen på Madla selger Starbucks ice latte og latte caramel. Herligheten er i umiddelbar nærhet! Må innrømme at et lite gledeshyl unnslapp. Akkurat nå skulle jeg ønske jeg hadde en stor, varm kopp med kaffe og Baileys....

Kaffe fakta:
  • Kaffe blir kun dyrket rundt ekvator.
  • 91% av kaffen drikkes til frokost, eller som frokost.
  • 79% av kaffen blir servert hjemme hos kaffedrikkere.
  • På andreplass er jobben for kaffedrikking.
  • "Bunnu" er det arabiske ordet for kaffebønne.
  •  Det kan ikke tidfestes nøyaktig når kaffen kom til Europa. Noen mener det var romeren Pietro della Valle som da han i 1615 var i Konstantinopel og drakk kaffe, bestemte seg for at denne drikk skulle gjøres kjent i Italia. Kaffe ble raskt populært, men sett på som djevelens drikk. En lokal prest ønsket å forby kaffe. Krangelen endte hos Pave Clement 8. som bestemte seg for å smake på kaffen før han avsa sin dom. Paven kom med følgende utsagn. "Denne Satans drikk er så god at det ville være synd om bare de ugudelige skulle få nyte den. Vi skal lure Satan og døpe den, slik at den blir en sann, kristelig drikk, ufarlig for sjelen". Kaffen er til nå eneste drikken med pavens godkjenning.
Coffee is a beverage that puts one to sleep when not drank.

2 kommentarer: