fredag 4. mars 2011

Gamliser og Ipad

At verden går framover er det ingen tvil om. Globalisering gjør verden stadig mindre, teknologien når stadig nye høyder. Før i tiden, den gang jeg var ung, var det imponerende om en eldre person over 75 hva en PC var, enda mer oppsiktsvekkende om en av disse gammelost fanatikerne kunne skru på et slikt EDB apparat. Min oppfatning av den avtredende generasjonens syn på disse nymoderanes ungdomsgreiene, er tidskrevende distrasjons momenter. Som vi mennesker er, og helst til eldre vi blir, skeptiske til forandring og nye ting. Det var da jeg var på Madlatorget tidligere i uka jeg forstod at til og med i eldregenerasjonens hverdag av kamferdrops og kryssordblader, går teknologien framover. Coop Cafeen er samlingspunktet for de daglige eldretreffene. På rullegulvet på vei opp til 2.etg så jeg fire, for lengst pensjonerte gubber sittende i en dyp diskusjon rundt et bord med kaffekoppene og napoleonskakene sine. De var helt hensunkne i å vise hverandre alt mulig på en Ipad liggende i midten. Jeg ble fascinert stående på toppen av rullegulvet å beundre disse engasjerte mennene. Lykkelig over å se at også de har glede av verdens fremskritt og kaster seg ut i dens mulighet til å utvide horisonten. Jeg må også skrøyte litt av min Bestemor på snart 83 år som sitter å sender SMS til barnebarna sine, med alle korrekte "fjortiss" forkortelser på plass. Det gjør meg varm om hjertet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar