søndag 3. april 2011

Glede eller lykke?


Til jul i forfjor fikk jeg en murstein av en bok av mammaen min. Den heter Shantaram og er en sann historie fra 80 tallet om en Australier som rømmer fra fengsel på høylys dag. Han flykter til India hvor han blir godvenner med lokalbefolkningen. Denne boka er spekkfull av filosofiske spørsmål. Et spørsmål som sitter igjen, som jeg funderer over en del er: Hva er er forskjellen på glede og lykke? Jeg tror glede er lettere å oppnå enn lykke. Glad kan man bli hver dag og over den minste ting, lykke derimot er en mer dyptgående følelse som kommer over lengre tid. Man kan nok være glad uten å være lykkelig og være lykkelig uten å være glad. Men må man oppleve en viss mengde glede for å bli lykkelig? Hva med når gleden bare bobler på innsiden? Er man lykkelig i sammen slengen da? Lykke er en form for tilfredshet følelse, hva er glede da? Jeg opplever masse glede hver dag, men har ikke alltid vært lykkelig for det om. Nå er jeg lykkelig. Og det er en lykke som virker å sitte dypt. Gleder meg til hver dag skal begynne, men også til å krype til køys hver kveld. Livet er fantastisk når man har både glede og lykke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar