tirsdag 1. mars 2011

Piggete venner

I fjor sommer traff jeg på et pinnsvin i en busk. Jeg ble ganske fascinert over denne lille, sniffende nåleputa. Det var første gangen jeg har vært så nærme et pinnsvin og visste ikke at disse dyra faktisk er noen skjønninger! Så gjennom vinteren har jeg kommet over diverse morsomme pinnsvinfakta. Visste du for eksempel at når pinnsviner går i dvale for vinteren, gjerne i bladhauger, kan man høre dem snorke! Akkurat som når de har seg, da kan man faktisk høre veldig høye sniffe lyder. Pinnsviner flyter i vann og er laktoseintolerante. De får diarè og dør av dehydrering. Man må heller gi dem leverpostei eller katte og hundemat. Religionen zoroastrismen tilber pinnsviner. Det er mest pinnsvin i Rogaland. Det heter pinnsvin på bokmål, men piggsvin på nynorsk. Man kan temme disse søte små ganske greit. Pinnsvin er også et kjent konsept innen psykoanalytisk teori. Det var først Arthur Schopenhauer som lanserte pinnsvin-dilemmaet som senere ble adoptert av Freud. Det går ut på at pinnsvinene vil søke sammen om vinteren for å holde varmen, men kan ikke fordi piggene skader kroppene.
Siden det er første vår dag i dag er det ikke lenge til våre søte små våkner. Da blir det pinnsvin jakt for å finne seg et husdyr. Husk, pinnsvin er ikke fartsdumper så hold bilen unna dem!

2 kommentarer:

  1. Åhh så søde!! Håbe du finne ein som du kan ha som husdyr!

    SvarSlett
  2. Jeg fant et pinnsvin I dag,min drøm er å bli dyrlege så jeg øvde meg!Jeg pakket det inn i et håndkle og satt det bå et mørkt sted å kastet appelsin biter rundt omkring

    SvarSlett